כללי בטיחות בהפעלת מלגזות
אחד הדברים החשובים ביותר בעת הפעלת מלגזות הוא להקפיד על כללי הבטיחות. בכלי רכב מודרניים המשמשים לשינוע, הובלה, העמסה ופריקה של ציוד יש יכולות משוכללות וביצועים מרשימים. לצד כל היתרונות של מאפיינים מן הסוג הזה, קיים גם רף סיכון גבוה יותר עבור המפעילים. התפקיד של החברה המעסיקה מפעילי מלגזות הוא להטמיע את כללי הבטיחות הנכונים מוקדם ככל האפשר. רק בצורה כזו ניתן להביא לידי ביטוי את היכולות של המפעיל ולמנוע נזקים בלתי הפיכים לגוף או לרכוש.
הדירוג של בטיחות מלגזות נקבע לפי עומס מקסימאלי ומרכז כובד קדמי. נתונים אלו מפורטים על ידי היצרן והמידע ממוקם על שלט קטן שנמצא על הכלי. אין לעבור על הגבולות המצוינים בשלט ומאוד חשוב להקפיד עליו גם תחת מגבלה של לחץ או לוח זמנים.
היגוי ומניעת חוסר יציבות
עוד היבט בטיחותי בהפעלת מלגזות הוא ההיגוי של הגלגלים האחוריים. מערכת ההיגוי משפרת את כושר התמרון של הכלי בתוך פינות צרות והופכת אותו לחלק חשוב ממפעלים, מחסנים ואולמות, אולם היא שונה ממערכות היגוי אחרות. הייחודיות שלה היא שאין לה פעולת הרחבה: הגלגלים אינם מקבילים בדיוק אחד לשני ולכן הוא אינו מתיישר מעצמו. הכרחי מבחינת המפעיל להחיל כוח היגוי על מנת לשמור על מסלול נסיעה ישר כל הזמן. אי הקפדה על כלל בטיחות זה חושף את המפעיל וגם את הסביבה לשורה ארוכה של סכנות.
כלל בטיחותי לא פחות חשוב עבור הפעלת מלגזות הוא מניעת חוסר יציבות. המלגזה והמשא הם יחידה אחת בה מרכז הכובד צפוי להשתנות, בעיקר בשל התזוזה והדינאמיות. אין להשתמש בכלי רכב אלו בתור מעלית צוות ואין להסיע את הכלים במהירות בפניות.