אגזוזים לכלי רכב עם מנוע שריפה פנימי
אגזוזים משמשים בכל הרכבים המונעים במנועי שריפה פנימי והם מיועדים לפלוט את התערובת השרופה שנוצרת במנוע בזמן פעולתו. התפקיד של אגזוזים הוא לשפר את ניצול המנוע, להפחית את זיהום האוויר ובמיוחד את הפחמן הדו חמצני ההרסני לסביבה, ולגרום לכך שיושבי הרכב לא ישאפו את הגזים הרעילים הללו, ותפקיד נוסף של אגזוזים הוא להפחית את הרעש הנוצר במנוע על ידי פיצוץ הדלק. ברכבים כבדים כדוגמת משאיות ואוטובוסים נעשה שימוש באגזוז גם לבלימת הרכב על ידי חסימה של האגזוז בצורה חלקית.
אגזוזים, כפי שאנו מכירים אותם כיום נכנסו לשימוש בשנות החמישים משל המאה הקודמת וכיום הם מותקנים בכל רכב. חשוב לדעת כי לכל רכב יש אגזוזים שמתאימים לו ולא כל אגזוז מתאים לכל רכב.
פעולת אגזוזים
אגזוזים מותקנים ברכב בעזרת מערכת צינורות המחוברות לראש המנוע ואל שסתומי הפליטה של המנוע. הצינורות מרכזים את הגזים השרופים ומעבירים אותם אל מחוץ לרכב כאשר הם מתוכננים כך שלא יפגמו בכוח המנוע. לכל שסתום מחבר צינור נפרד וכולם מרוכזים לצינור פליטה אחד המעביר את הגזים דרך מתקן המכונה ממיר קטליטי שתפקידו לשרוף את שאריות הפחמן הדון חמצני למניעת זיהום האוויר ופגיעה בסביבה.
הממיר הקטליטי הוא מעין דוד שבתוכו מצוי מתקן קראמי הנראה כמו חלת דבש ובתוכו מתרחשת ריאקציה כימית ששורפת את שאריות הפחמן הדו חמצני הנפלט מהמנוע. מכשיר זה פועל בחום גבוה מאד ולכן הוא מותקן בסמוך למנוע כדי לנצל את החום שלו לצורך הפעולה.
הפעולה השלישית של אגזוזים היא הפחתת הרעש מהמנוע בעזרת יצירת גל קול נגדי במערכת על ידי פגיעת הגזים בקירות מתכת קטנים המשנים את זווית גל הקול ומנטרלים את עוצמת הרעש.